Mailing to jeden z filarów skutecznych działań marketingowych, który powszechnie stosowany jest przez małe, średnie i duże firmy już od wielu lat. Jego swoistą alternatywą staje się w ostatnim czasie SMS marketing, który swoimi niekwestionowanymi walorami skutecznie przekonuje szerokie grono przedsiębiorców.
Mailing vs. SMS – różnice i podobieństwa
Zarówno e-mail marketing, jak i kampanie SMS-owe cechują się bezpośredniością i możliwością personalizacji. Dzięki nim jesteśmy w stanie nawiązać relację z klientem jeden do jednego, zbudować mocną, biznesową więź i zaufanie. Wspólną cechą obu tych rozwiązań jest także szybkość, a właściwie natychmiastowość.
Oprócz niezaprzeczalnych podobieństw między kampaniami znajdziemy także istotne różnice. To właśnie one będą kluczowe w procesie podejmowania decyzji o wdrożeniu jednej z nich.
Miejsce odbioru i dostępność
Podstawową różnicą jest tu oczywiście miejsce odbioru wiadomości. Coraz więcej osób ma w swoich telefonach aplikacje mailowe i to właśnie na urządzeniach mobilnych często odbiera także e-maile. Mimo to maile wciąż raczej kojarzą nam się z komputerem, a SMS z telefonem komórkowym.
Należy tu dodać również kwestie dostępu do internetu. Wiadomość tekstową na telefon możemy odebrać niezależnie od sieci, wystarczy tylko odpowiedni zasięg. Wiadomość mailowa dotrze do odbiorcy i zostanie przez niego odczytana wyłącznie wówczas, gdy będzie on połączony z internetem. Jasno klaruje nam się pierwsza z zalet kampanii SMS-owych i ich przewaga nad mailingiem.
Dostarczalność
Wyraźna różnica między kampaniami SMS-owymi a mailingowymi widoczna jest również w poziomie ich dostarczalności. Wiadomości tekstowe dostarczane na telefon mają zdecydowanie większą dostarczalność w stosunku do maili, z których tylko 83% dociera do skrzynek. Pozostałe 17% prawidłowo wysłanych maili najczęściej zatrzymuje się na różnego typu blokadach.
Open Rate
Stosunek otwartych wiadomości do wszystkich wysłanych i dostarczonych, czyli Open Rate dla SMS-ów i maili, prezentuje się skrajnie odmiennie. W przypadku tych pierwszych jest to nawet 97%, w przypadku drugich natomiast – około 20%. Nawet jeśli więc uda nam się dotrzeć ze swoją wiadomością mailową do skrzynki odbiorcy, nie mamy pewności, że w ogóle otworzy on naszego maila.
Czas reakcji i płynność komunikacji
Przeważająca większość z nas stale ma przy sobie telefon. Nie rozstajemy się z urządzeniami mobilnymi w pracy, w domu, w podróży. To z kolei sprawia, że znacznie szybciej odczytujemy docierające do nas wiadomości SMS niż te przychodzące na skrzynkę mailową. Kiedy już potencjalny odbiorca odczyta wiadomość, a być może nawet na nią odpowie, sprzedawca czy usługodawca ma możliwość nawiązania z nim natychmiastowego kontaktu bezpośredniego, czy to za pośrednictwem kolejnych wiadomości, czy też rozmowy telefonicznej.
Objętość
Mail to forma komunikacji, która nie ogranicza nas, jeśli chodzi o objętość przekazywanych treści. Istnieją rzecz jasna pewne limity, na przykład te dotyczące wagi przesyłanych plików, jednak na ogół dosyć trudno jest je przekroczyć. SMS to natomiast, jak sama nazwa wskazuje (Short Message Service), krótka i zwięzła wiadomość. Każdy SMS to tylko 160 znaków do wykorzystania. Oczywiście możemy zmieścić się w tej niedużej puli, co więcej firmy nierzadko tworzą także kampanie mobilne w postaci wiadomości MMS, co nieco poszerza ich możliwości. Wciąż jednak jest to niewiele.
Z jednej strony jest to ogromna przewaga mailingu, z drugiej zaś nie tak oczywista, ale wciąż istotna zaleta kampanii SMS-owych. Dłuższe i bogatsze treści to skuteczne narzędzie w pozyskiwaniu klientów biznesowych czy utrzymaniu relacji z odbiorcami, budowaniu pozycji eksperta. Z kolei krótkie i bardzo rzeczowe wiadomości mogą być swoistym wytchnieniem i alternatywą dla codziennie zalewających nas setek obfitych treści sprzedażowych i marketingowych.
Kampanie SMS vs e-mail marketing – co wybrać?
Nietrudno zauważyć, że zarówno kampanie mailingowe, jak i kampanie SMS mają swoje plusy. Rozwiązania te mają zgoła odmienny charakter, a co za tym idzie – mogą być stosowane w różnych branżach, relacjach biznesowych oraz komunikacji z różnymi grupami odbiorców.
W komunikacji B2B prawdopodobnie skuteczniejszy będzie e-mail marketing, wciąż kojarzony z bardziej profesjonalnym podejściem, ale i z bardziej fachowym, świadomym i odpowiedzialnym przygotowaniem. Drogą mailową możemy przedstawić potencjalnym klientom biznesowym szeroką ofertę, zaprezentować bogate katalogi, ale także regularnie dostarczać eksperckie treści ze swojej branży.
Z kolei dla indywidualnych odbiorców, szczególnie tych z najmłodszych pokoleń, odpowiedni i bardziej skuteczny może okazać się SMS marketing. Są to bowiem konsumenci, którzy nie mają czasu na czytanie długich treści, a jedynie rzucają okiem na najważniejsze informacje, kierują się emocjami i nierzadko działają pod wpływem impulsu.
Zalety SMS marketingu i marketingu mailowego można zestawić ze sobą i wybrać wyłącznie jedną z opcji. Można jednak też skorzystać z obu rozwiązań i wykorzystać je jako różne, wzajemnie uzupełniające się narzędzia.