Lead marketing to istotna gałąź działań marketingowych, mająca na celu pozyskiwanie i wykorzystywanie szczegółowych danych kontaktowych oraz innych kluczowych informacji na temat potencjalnego konsumenta. Dane te uzyskuje się w tym wypadku za pomocą odpowiednio skonstruowanego formularza leadów. Metoda ta pozwala na powiększenie grona klientów lub partnerów marki, a tym samym zwiększenie współczynnika konwersji i poprawę wyników finansowych.
Czym jest lead?
Każdy lead sprzedażowy bądź marketingowy to potencjalny klient. To osoba zainteresowana danym produktem firmy lub jej usługami, która za pośrednictwem formularza podzieliła się z nami swoimi danymi kontaktowymi. Otrzymane informacje możemy następnie wykorzystać, aby skłonić potencjalnego klienta do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej czy do skorzystania z naszych usług.
Zbieranie leadów to dziś jeden z najważniejszych punktów skutecznej strategii marketingowej i sprzedażowej. Wykorzystuje się go zarówno w działaniach B2C, jak i B2B.
Rodzaje leadów
Możemy wyróżnić kilka podstawowych rodzajów leadów. Jednym z podstawowych kryteriów ich podziału jest stopień gotowości i zaangażowania potencjalnego klienta. W ten sposób możemy wyodrębnić leady zimne, leady ciepłe oraz leady gorące.
Pierwsze z nich, czyli leady zimne, to potencjalny klient, który nie wykazuje obecnie większego zainteresowania naszymi produktami czy usługami, jednak jego zaangażowanie może wzrosnąć w przyszłości. W przypadku takich leadów potrzebna jest długoterminowa i dobrze przemyślana strategia.
Lead ciepły to klient, który nie jest jeszcze w stu procentach gotowy czy zdecydowany na zakup, ale wykazuje duże zainteresowanie naszą ofertą. Odpowiednie działania marketingowe pozwolą nam na podtrzymanie jego zaangażowania i przekucie go w zakup.
Leadem gorącym określa się klienta, który jest zainteresowany i gotowy do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej. W takim wypadku należy podjąć szybkie działania, aby nie stracić zdecydowanego klienta.
Leady sprzedażowe możemy podzielić także, biorąc pod uwagę rodzaj potencjalnego klienta i naszych relacji. Są to leady B2B i leady B2C.
Pierwsze z nich to leady, które cechują się najczęściej wysokimi wartościami transakcji, ale także dłuższym procesem decyzyjnym. Pozyskanie leadów B2B wymaga przeprowadzenia starannej analizy i podjęcia długofalowej strategii.
W przypadku leadów B2C decyzje zakupowe w niektórych przypadkach mogą zostać podjęte bardzo szybko, nierzadko pod wpływem emocji czy impulsu. Działania marketingowe, które podejmuje się w przypadku klienta indywidualnego, muszą przede wszystkim przyciągnąć uwagę już w pierwszych sekundach; powinny być atrakcyjne i działać także na emocje potencjalnego klienta.
Pozyskiwanie leadów sprzedażowych
Proces pozyskiwania leadów należy rozpocząć od określenia potencjalnej grupy odbiorców. Jest to kluczowe działanie, które pozwoli nam zaplanować późniejsze, odpowiednio dopasowane kroki. To, jak wygląda grupa potencjalnych odbiorców, czy są to klienci indywidualni, czy biznesowi i w jaki sposób korzystają z sieci, będzie miało ogromny wpływ na planowanie całej strategii pozyskiwania leadów.
Po dokładnym określeniu naszych klientów i ich potrzeb możemy przejść do kolejnego kroku, jakim jest stworzenie odpowiedniego formularza. Powinien on być czytelny i zachęcający. Właściwie skonstruowany formularz umożliwi potencjalnym klientom wprowadzenie danych kontaktowych oraz innych, istotnych dla nas informacji.
Aby jednak klienci znaleźli się na stronie formularza, co więcej – wypełnili go i zostawili nam swoje dane, konieczne jest podjęcie szeroko zakrojonych działań. Musimy bowiem odpowiednio zainteresować klienta, zaoferować coś na tyle interesującego, aby był on gotowy przekazać nam w zamian informacje na swój temat.
Content marketing w lead marketingu
Pozyskiwanie leadów jest procesem, który musi zostać odpowiednio wsparty poprzez wybrane działania marketingowe. Bez nich nie możemy liczyć na skuteczne zwiększenie grupy potencjalnych, jak i zdecydowanych klientów.
Jednym z podstawowych, a jednocześnie wyjątkowo skutecznych działań, jakie możemy podjąć, jest profesjonalny marketing treści. Mając do dyspozycji blog firmowy, mailing, e-booki, webinary i warsztaty, możemy skutecznie zainteresować klienta, a następnie zatrzymać go przy sobie, za pomocą odpowiednio skonstruowanych treści. Content marketing pozwoli nam zbudować pozycję eksperta w swojej dziedzinie, co z kolei może realnie wpłynąć na zwiększenie poziomu zaufania, jakim będą nas darzyć klienci.
Darmowy kurs, webinar czy dostęp do wybranych treści eksperckich to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zainteresowanie potencjalnych klientów, którzy w zamian za profesjonalną wiedzę, branżowe wskazówki czy odpowiedzi na nurtujące ich pytania chętnie podzielą się swoimi danymi.