Budowanie i rozwijanie baz klientów to podstawa skutecznej komunikacji z rynkiem. Tylko gdy dysponujesz odpowiednią liczbą kontaktów do potencjalnych odbiorców swoich produktów czy usług, możesz skutecznie wzmacniać sprzedaż. Pojawia się jednak też bardzo ważne pytanie: jakie biznesowe bazy danych są dostępne? Czym się różnią i którą wybrać? Odpowiadamy.
Biznesowe bazy danych – potężne narzędzie wsparcia marketingu i sprzedaży
Marketing polega na komunikacji z potencjalnymi klientami na różnych etapach gotowości do zakupu i prowadzenie ich w stronę zamknięcia transakcji. Aby był skuteczny… musisz mieć z kim „pracować”. Jak dotrzeć do osób, które potencjalnie mogą potrzebować Twojego produktu i móc z nimi nawiązać nić porozumienia?
Kontakty nie pojawią się „znikąd” – ich pozyskanie wymaga dużego wkładu pracy i zastosowania różnych strategii. Chodzi nie tylko o te inboundowe, czyli polegające na przyciągnięciu uwagi klienta tak, aby samodzielnie wysłał zapytanie ofertowe. Ważna jest także bezpośrednia komunikacja – np. kampanie mailingowe, SMS-owe czy telemarketingowe.
To dzięki nim wiele osób może się dowiedzieć o Twojej ofercie i zechcieć się z nią zapoznać. Również te narzędzia mogą pomagać sprawnie zamykać kolejne transakcje. Dlatego musisz mieć do kogo wysłać komunikat. Właśnie w tym obszarze z pomocą przychodzą biznesowe bazy danych, czyli zbiory aktualnych danych kontaktowych do osób lub podmiotów, z którymi można będzie nawiązać współpracę. W tym obszarze wyróżnia się dwa rodzaje zbiorów: bazy danych B2B oraz o konsumenckie bazy danych B2C.
Różnice baz B2B i B2C – na czym polegają?
Czym różnią się bazy B2B i B2C?
- Bazy danych B2B
Zawierają informacje o klientach firmowych. Znajdziesz w nich nie tylko dane kontaktowe, lecz także np. dane o działalności, jej formie prawnej, dacie powstania firmy, PKD czy numerze NIP. Mogą się przydać na różnych etapach komunikacji marketingowej i nie tylko.
- Bazy danych B2C
Mają charakter konsumencki. Zawierają przede wszystkim numery telefonów oraz adresy e-mail do osób, które wyraziły zgodę na kontakty marketingowe oraz informacje demograficzne, np. płeć, wiek czy miejsce zamieszkania danego potencjalnego klienta.
Warto przy tym zauważyć, że różnice między bazami B2C i B2C wiążą się też ze strukturą dostępnych danych – jak pokazuje powyższy opis, inne są potrzebne, gdy pozyskuje się leady firmowe, a inne, kiedy chodzi o odbiorców indywidualnych. Różnice są związane m.in. z:
- targetowaniem klientów – gdy chcesz dotrzeć do firmy, mogą Cię interesować np. długa/krótka obecność na rynku, konkretna branża, określony obszar działalności, specyficzna wielkość/struktura organizacji itp., a jeżeli chcesz pozyskać leady indywidualne, ważniejsze będą cechy demograficzne i informacje o zachowaniach konsumenckich;
- specyfikądanych kontaktowych – w biznesowych bazach danych B2B możesz się spodziewać zarówno ogólnych maili i numerów telefonu, jak i tych do konkretnych osób decyzyjnych, natomiast w obszarze B2C zyskujesz bezpośredni kontakt mailowy i/lub telefoniczny do konkretnego potencjalnego klienta.
Trudno jest więc jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy lepsze są bazy B2B, czy B2C. Wszystko zależy od tego:
- po co budujesz taką bazę danych,
- w jakiej branży działasz,
- do jakich grup odbiorców chcesz dotrzeć ze swoimi produktami.
| Cecha/typ bazy danych | Bazy danych B2B | Bazy danych B2C |
| Typ klienta | Biznesowy – firmy | Indywidualny – konsumenci |
| Rodzaje dostępnych metod filtrowania danych | Np. po branży, zatrudnieniu, obrotach, wielkości organizacji, lokalizacji, PKD, formie prawnej, długości prowadzenia działalności | Np. po płci, wieku, miejscu zamieszkania, zainteresowaniach, sieci komórkowej |
| Sposób zastosowania | Kampanie marketingowe, networking, analiza rynku | Kampanie marketingowe, analiza rynku, pozyskiwanie leadów |
| Typ danych | Adresy e-mail, numery telefonów do osób decyzyjnych, dane biznesowe | Adresy e-mail, numery telefonów |
Różnice baz B2B i B2C – porównanie w pigułce (opracowanie własne)
Leady firmowe vs indywidualne – jak je pozyskiwać i prowadzić?
Jak widzisz, różnice między leadami firmowymi a indywidualnymi w bazach są znaczne. Jak zatem można je pozyskiwać i prowadzić? Standardowe budowanie biznesowych baz B2B i B2C jest czasochłonne, ponieważ wymaga cierpliwości i użycia odpowiednich narzędzi.
Przykładowo, samo pozyskanie zgód na kontakty w sprawach marketingowych od osób prywatnych lub firm może zająć wiele tygodni, a nawet miesięcy. Kolejnym wyzwaniem jest odpowiednie targetowanie klientów. Dlatego coraz więcej firm, które chcą szybko rozpocząć kampanie marketingowe albo inne działania komunikacyjne, inwestuje w gotowe bazy danych B2C i B2B. Uzyskując taki gotowy zestaw informacji, można niemal natychmiast przystąpić do działania i zacząć skutecznie prowadzić odbiorców w stronę finalizacji transakcji czy nawiązania współpracy.
Zainteresuje Cię również:Czym jest Lead Marketing?
Jak wybrać bazę danych B2B/B2C?
Zastanawiasz się nad pozyskaniem bazy danych B2B/B2C? Wybór odpowiedniego typu nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza gdy dostępnych możliwości jest dość dużo. Przy podejmowaniu decyzji warto kierować się:
- ilością dostępnych danych – przykładowo w AMN Solution możesz pozyskać kontakty do ponad 2,5 mln danych do polskich firm i niemal 2 mln unikalnych numerów do przedsiębiorców z innych krajów oraz ponad 5 mln unikalnych kontaktów z aktualnym telefonem do konsumentów;
- jakością informacji – tzn. tym, czy zawierają zgodę na przetwarzanie w celach marketingowych, są wiarygodne, aktualne oraz bogate w istotne dane (np. demograficzne czy biznesowe);
- zakresem współpracy zapewnianym przez firmę oferującą bazy danych – np. tym, czy przekazywany zestaw informacji może zostać dopasowany do konkretnych potrzeb biznesowych lub celów marketingowych.
Szukasz solidnego partnera w zakresie baz danych B2B i B2C? Zapraszamy do współpracy. Mamy ponad 15 lat doświadczenia i ponad 300 projektów zrealizowanych dla klientów z różnych branż. Zadzwoń lub napisz, aby uzyskać więcej informacji!











