Działasz na rynku B2B? Jeśli tak, na pewno masz świadomość, jak dużym wyzwaniem jest komunikacja z potencjalnymi klientami w tym obszarze. Aby ułatwić sobie skuteczne dotarcie do podmiotów, które mogą być odbiorcami Twoich usług, wykorzystaj bazę danych B2B. Zobacz, dlaczego warto to zrobić oraz sprawdź, jak można wykorzystać ją do segmentacji grup docelowych.
Jakie dane zawiera biznesowa baza danych?
Biznesowa baza danych albo baza danych B2B to zbiór informacji o firmach. Nie chodzi wyłącznie o ich nazwy czy dane kontaktowe. Taki zestaw może być też źródłem rozległej wiedzy o przedsiębiorstwach, która jest niezbędna do prowadzenia skutecznego marketingu i poszerzania portfolio klientów.
Jak to działa w praktyce? Twoja firma oferuje określone produkty, które są skierowane do klientów B2B, ale… nie każdy podmiot będzie zainteresowany sięgnięciem po nie. Podobnie jak każde przedsiębiorstwo, również Twoje ma określony profil „klienta idealnego”, któremu Twoje rozwiązania po prostu się przydadzą.
Na pewno jesteś w stanie określić wstępnie parametry swoich grup docelowych. Mogą się być związane np. z:
- obszarem prowadzonej działalności – zwłaszcza jeżeli świadczysz swoje usługi lokalnie;
- branżą B2B – np. gdy Twoje produkty stanowią surowiec potrzebny do realizacji określonych procesów produkcyjnych;
- liczbą zatrudnionych pracowników – np. jeżeli oferujesz usługi skierowane do dużych firm, choćby związane z ubezpieczeniami grupowymi czy obsługą HR;
- obrotami – gdy interesuje Cię współpraca z firmami o dużej wartości rynkowej, bo np. proponujesz produkty klasy premium;
- okresem obecności na rynku – jeżeli np. Twoje usługi są pomocne głównie dla nowych firm, które dopiero zaczynają pozyskiwać klientów.
Wszystkie powyższe dane i wiele innych mogą być zawarte w dobrej biznesowej bazie danych. Jak widać, są cenne w planowaniu i prowadzeniu różnych działań marketingowych – zarówno związanych z szeroko pojętym marketingiem, jak i networkingiem czy analizą rynku.
Dane w bazie B2B – jak mogą Ci się przydać?
Im więcej danych ilościowych i jakościowych odnośnie do firm znajdujących się w bazie B2B, tym łatwiej będzie Ci realizować precyzyjnie „stargetowane” kampanie marketingowe. Zobacz, jak przydatne mogą być poszczególne informacje.
Zobacz również: Zgoda adresata na przesyłanie informacji handlowych – jak ją uzyskać?
Dane kontaktowe
Dobra baza B2B zawiera znacznie więcej informacji kontaktowych niż te, które są dostępne np. na oficjalnej stronie firmy. Zyskujesz ogromną przewagę, zwłaszcza gdy zestawienie jest uzupełnione bezpośrednimi kontaktami do osób na stanowiskach decyzyjnych. Mając numer telefonu czy maila do dyrektora, który np. odpowiada za składanie zamówień, można znacznie skrócić proces nawiązania kontaktu i ograniczyć ryzyko, że próby jego podjęcia „utkną” w sekretariacie.
Takie dane o stanowiskach decyzyjnych przydadzą się przy realizacji:
- kampanii e-mail marketingowych dla branż B2B – ich wykorzystanie zwiększy skuteczność tzw. zimnych kontaktów, czyli tych do osób wcześniej niemających styczności z Twoimi produktami;
- działań prowadzonych przez przedstawicieli handlowych – jeżeli zyskają możliwość szybkiego dotarcia do osób decyzyjnych, podniosą swoją skuteczność sprzedażową.
Dane lokalizacyjne
Dane o tym, na jakich obszarach firma prowadzi działalność, również pozwolą zaoszczędzić czas – zwłaszcza gdy realizuje się szeroko zakrojone kampanie marketingowe za pośrednictwem mailingu. Korzystając z nich, można np.:
- ograniczyć wysyłkę wiadomości do firm z określonej miejscowości, województwa czy
regionu – tak, aby nie tracić zasobów na komunikację z klientami, których i tak nie będzie się w stanie obsłużyć;
- spersonalizować wiadomości adekwatnie do lokalizacji – np. uwzględnić informacje ważne dla firm z danego miasta/regionu (choćby o realizacji inwestycji w ich pobliżu) oraz umieścić dane kontaktowe do przedstawiciela Twojej firmy, który jest odpowiedzialny za dany obszar.
Jak widać, lokalizacja może stanowić zarówno filtr, jak i parametr przydatny przy segmentacji rynku.
Wielkość firmy
Informacje związane z liczbą zatrudnionych pracowników i/lub wysokością obrotów również mogą być istotne przy filtrowaniu i segmentacji grup odbiorców kampanii. Przykładowo możesz:
- podzielić bazę danych – aby wyodrębnić grupy małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, a następnie do każdej z nich skierować inne wiadomości (np. zaproponować im rozwiązania dostosowane do skali działalności);
- odrzucić podmioty, które nie pasują do profilu Twoich grup docelowych; to ważne, np. jeżeli obsługujesz głównie sektor MŚP lub przeciwnie – chcesz skierować swoją ofertę do większych przedsiębiorstw.
Branże B2B
Znając branżę działalności firmy w bazie danych, również masz możliwość zaplanowania skuteczniejszej komunikacji. Dobrymi praktykami są wówczas np.:
- stworzenie odrębnych wiadomości dla poszczególnych branż, jeżeli możesz obsłużyć klientów z różnych obszarów – tak, aby lepiej odnosiły się do konkretnych potrzeb firm działających w różnych dziedzinach i miejscach;
- zaplanowanie kilku kampanii nakierowanych na konkretne branże – zwłaszcza jeżeli chcesz zwiększyć liczbę klientów w konkretnym obszarze rynku.
Przykład? Załóżmy, że firma ubezpieczeniowa zyskuje dostęp do bazy danych klientów B2B z podziałem na branże. Dzięki temu może poprowadzić odrębne kampanie produktowe odnośnie do różnych polis w ofercie. Firmy transportowe otrzymają oferty na OC przewoźnika czy ubezpieczenie kabotażowe, a te z branży finansowej – np. związane z odpowiedzialnością cywilną zawodową czy od utraty dochodów.
Im więcej danych jest dostępnych w bazie, tym łatwiej jest selekcjonować firmy z określonymi parametrami, co przekłada się na wyższą skuteczność sprzedaży.
Jak znaleźć bazę danych B2B, która pomoże w segmentacji firm z określonymi parametrami?
Jeżeli szukasz bazy danych B2B, która stanie się podstawą do prowadzenia skutecznych kampanii marketingowych czy działań bezpośrednich handlowców, zapraszamy do współpracy.
AMN Solution zapewnia dostęp do ponad 2,5 mln kontaktów biznesowych – w tym danych adresowych oraz unikalnych numerów telefonów do przedsiębiorców. Zostały pozyskane etycznie i zgodnie z przepisami, więc umożliwiają szybkie i wygodne rozpoczęcie komunikacji. Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegóły i uzyskać bezpłatną wycenę bez zobowiązań. Zapraszamy!











